Monday 11 April 2011

Bucida molineti/spiny black olive

Cantik ,Menarik,Tertarik itulah gambaran saya mengenai bucida ketika pertama kali melihat pokok ini suatu ketika dahulu.karekternya yang tersendiri seperti berdaun halus, silara,ranting dan dahannya yang mendatar berperingkat-peringkat sangat cantik apabila ditanam secara selari dan teratur.


Penerangan:

Botanical name: Bucida Molineti
Common name: spiny black olive
categori: tree
Origin: Bahamas
Family: combretaceae
Soil:boleh hidup di pelbagai jenis tanah
Growth : cepat
Height: 4 kaki
Harga:Rm50 adalah harga yang berpatutan *bergantung kepada kematangan/ ketinggian*


detail pada daun


penjagaan:
Penyiraman :sekali sehari
Pembajaan : dua minggu sekali
Pencahayaan:
matahari penuh(lebih sesuai) atau separa penuh


Notes : Bucida sangat femes di Malaysia,boleh dijumpai dimana-mana, masa saya study dulu pon mesti nak propose pokok ni dalam plan:)

25 comments:

Anonymous said...

WAK..KLU BICIDA MOLINETI VARIGATED LAMBAT CKIT NA NEK.. BEWARE NGAN YG PUTIH..SOME TIME ADE YG TIRUAN..BLOG AWK MENARIK..KIP IT UP GURL..{^_^}

Anonymous said...

Hi kawan kawan hijauan,

Saya ada nursery yang mempunyai banyak jenis palm dan indoor plants.

Kalu ada sesiapa berminat membeli , sebutharga dan angkat aje.

You boleh talipon penjaga saya RAM SINGH di 0173331959 untuk melawat. Nursery saya di Bukit Lagong kat IPK POLIS Jln Bidara , SELAYANG.

Email kepada karamji@gmail.com untuk GPS , DIRECTIONS

Hanie Dew said...

tengah mencuba utk membesarkan pokok ni kat depan rumah. susah hati kalau sehari tak siram sebab nak sgt tengok dia membesar.tapi lambat sikit ek die nak naik tingkat.

AnJ said...

Memang lmbt pokok ni nk membesar:-P tp memang manarik.sy jg dia dari,' baby' dh 4 thn br naik 1 tingkat.

Anonymous said...

Aku tanam 1 baru 1 tahun lebih dah cecah dekat 9 kaki. Yg penting pembajaan. Guna baja organik.21 hari sekali pembajaan.

mr jizz said...

hai, saya ada tanam 3 btg kt rumah tapi kena serangan serangga. mungkin belalang. daun semua dia makan sampai berlubang lubang! macamana eh?

Norazihan said...

kata nursery kuantan pokok ni lambat naik tingkatnya. rm50 utk setengah tingkat .. yg satu tingkat tapi senget so memang tak menarik. yg 2-3 tingkat rm400! I wonder yg tinggi menjulang tu berapa harganya. very nice for home landscaping macam zen yet modern too. tell me where i can get it cheap. tks.

Anonymous said...

nak tanya la pokok ni akar die makan simen x?.. i baru tanam tepi rumah tp my neighbor bising kata nnti simen pecah...

Anonymous said...

Sedang cari Bucida variegated 4 pohon, tinggi 25 meter, 20 meter, 15 meter x 2 pokok. Boleh dapat di mana? Harga berapa?

Unknown said...

ujung2 daun yg warna pink tu kena gunting selalu ke..? ada org kata kena trim daun yg ujung2 tu.. tul ke? admin pandai tak? ajar leh

Anonymous said...

abdul mutalib - daun yang warna pink adalah pucuk baru. x yah potong .awak trim bila payung dia besar sgt, dgn erti kata lain kalau awak x suka dgn shape/payung dia yg terlalu besar, awak trim la bg bulat yang sekata.
actually nama dia yang sy tau bucida buceras variegated tricolor ( tricolor coz awal pucuk merah, then hijau plus putih)

Anonymous said...

pokok bucida saya kira kira 20 kaki and daun daun bucida saya tiba-tiba jatuh banyak sampai 2-3 tingkat hampir tiada daun tapi 2 tingkat lain masih ok....macam mana ni....bagaimana nak pulih balik???

Anonymous said...

mohon maklumat, adakah akar pokok buchida ini berbanir seperti pokok lain?

the_helianthuss said...

http://rahsiataman.com/wp/blog/2013/02/19/pokok-doa/

Boleh refer blog ni utk setiap persoalan pasal buccida

the_helianthuss said...

http://rahsiataman.com/wp/blog/2013/02/19/pokok-doa/

Boleh refer blog ni utk setiap persoalan pasal buccida

Nasir M. Rahman said...

Nak tanya. Pokok Bucida saya ada tompok2 merah. Mmg mcm tu ke atau kena serangan penyakit?

Unknown said...

Saya ada 5 pokok.. Warna hijau pekat tinggi 12kaki

Unknown said...

baja apa yang sesuai untuk bucida ni

ziera said...

Org Kat nursery ckp...Jena jarak dlm 15 kaki dr rumah Kita...Akar dia akan menjalar sehingga 15 kaki jauhnya bila dah besar

ziera said...

Org Kat nursery ckp...Jena jarak dlm 15 kaki dr rumah Kita...Akar dia akan menjalar sehingga 15 kaki jauhnya bila dah besar

Unknown said...

daun busida mmg kegemaran belalang. sy pun penah kene.. sekali 15 ekor dia serang. saya spray racun anai2, alhamdulillahhh.. almarhum semuanya. pastikan bancuhan racun tu betul sebab kalau kuat sgt, daun boleh kering n gugur.

fasya said...

scientific name bagi pokok ni apa eh?is it botanical name(bucida Molineti) tu scientific name dy?

Unknown said...

Saya ingin bertanya. Saya baru tanam (org nursery yg tanam) di luar pagar rumah saya. Tetapi setelah 2 hari daun2 pokok buchida ni kering. Adakah ini tanda pokok buchida ini sudah mati?

Unknown said...

Saya ada tanam 20 pokok bucida..keliling rumah dgn jarak 5,10kaki..bahaya tak jika akarnya masok kedlm lantai dan struktur bangunan

amiratraveller said...

saya ada menjual pokok bucida molineti hijau rm 150 tinggi 5 ke 6 kaki. nursery di Sungai Penchala kuala lumpur. 01111444966 - mira

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
terima kasih ,sila datang lagi. Powered by Blogger.