Thursday 24 March 2011

pokok pagaran,(penyediaan dan penjagaan)

Hedges



  • istilah yang digunakan dalam seni bina landskap, membawa maksud pagar hidup atau pagar daripada tumbuhan. Ia turut dikenali sebagai ‘tanaman pagaran’.
  •  Digunakan sebagai penanda persempadanan atau tepian kawasan, hedges dikatakan sebagai satu medium membentuk mood sesuatu kawasan supaya lebih privasi.  
  • Hedges dibentuk dengan menggabungkan kumpulan pokok yang minimum dan ditanam secara rapat dalam barisan yang sama tetapi kebiasaannya hanya satu spesies digunakan. 

Antara spesies pokok yang sesuai untuk dijadikan pagar:


Duranta repens
Acalypha siamensis
Plumbago capensis

Bagi spesies yang boleh digunakan sebagai penghadang pula ialah pokok jenis konifer seperti blue juniper, pokok palma dan daun buluh yang mampu tumbuh tinggi menutupi dinding atau bahagian bangunan yang ingin dilindungi.

Tip penyediaan dan penanaman hedges

• Pokok dipilih untuk dijadikan pagar sebaiknya bersaiz tidak lebih daripada 60 sentimeter tinggi manakala untuk dijadikan penghadang tidak melebihi satu meter tinggi.

• Tanah campuran yang mudah diperoleh dari tapak jualan pokok-pokok (nurseri) boleh digunakan untuk mengisi lubang siap digali.

• Pokok dikeluarkan dari beg plastik dan ditanam dalam dua barisan secara zig-zag.

• Pokok disiram dua kali sehari. Pastikan kuantiti air tidak berlebihan supaya pokok tidak mudah reput.

• Selepas pokok mencapai ketinggian maksimum yang diperlukan, cantasan boleh dimulakan secara sedikit-sedikit sehinggalah pokok dapat dibentuk mengikut dikehendaki.

Tip Penjagaan hedges


• Pokok hendaklah dibenarkan tumbuh sehingga sekurang-kurangnya sekali ganda daripada ketinggian asal ketika ditanam sebelum mula mencantas.

• Cantasan pokok membantu pokok lebih padat, sihat dan kekal lebih lama selain dapat mengawal ketinggian hedges. Rupa bentuk dan teksturnya pula akan tampak lebih cantik dan lembut.

• Pembajaan dibuat setiap dua minggu menggunakan baja untuk daun atau baja organik yang juga mudah didapati.

• Gunakan baja dalam kuantiti sedikit, lebih kurang satu hingga sudu kecil untuk setiap pokok.

• Bagi hedges yang menyerlahkan kecantikan warna daunnya, sebaiknya gunakan baja bunga dan bukannya baja daun.


Inovasi  tanaman pagaran /hedges:











8 comments:

anak papa said...

awk ni landscape student ke? hehe.. best2.. bleh pinjam idea n crit ngan lecturer ni.. hihi

Wan said...

wahhh cantik gile,tringin nak buat pagar mcm ni.
tapi tu la mesti memerlukan jagaan rapi dan kena rajin.
lain la kalau ada tukang kebun sendiri kt rumah haaha

Nur azreen ali said...

betol la tu maintenance kne jge,nk pruning lagi tiap2 bulan *mcm gigih nk wat*.design maze dah ade bnyk kat malaysia tapi maze kita x setinggi kat luar negara,kt luar negara siap blh main nyorok2 lagi

Anonymous said...

saya dah buat pagar dengan pokok teh
anak pokok dibeli di nursery harga RM4 sepokok
lebih kurang 15 anak pkok ditanam
pagar sepanjang 20 kaki
masa diambil adalah setahunlebih untuk menutup ketinggian 5 kaki

Anonymous said...

Menarik perkongsian ni. Sy jga brcadang hndak meninjau jenis pokok pagar di nursery mnggu ni.

Anonymous said...

hi,

what is the scientific name of Teh Pagar? not the acalypha, carmona or camelia, but another one, also known as teh pagar?

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Pesakit radang paru-paru Copd

En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring
En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
terima kasih ,sila datang lagi. Powered by Blogger.