Monday, 11 April 2011

pokok delima/pomegranate (khasiat dan penjagaan)

buah delima/pomegranate

Telah disebut di dalam Al-Quran, firman Allah yang bermaksud, " Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon kurma dan delima". [Surah al Rahman ayat 68]. Allah menyebut buah delima (rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayatNya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buahan daripada syurga.

Penerangan:

Botanical name Punica granatum
Common name:pokok delima,pomegranate
categori: tree
Origin:Iran, Himalaya
Family: punicaceae
Soil:boleh hidup di pelbagai jenis tanah
Growth : sederhana
Height: 1.8-4.6 meter

pokok delima

Tips penjagaan:

Penyiraman : sekali sehari 

Pembajaan : 3 bulan sekali (guna baja organik)

Pencahayaan: matahari penuh(lebih sesuai) 

Buah: pokok delima mula menghasilkan buah setelah satu hingga dua tahun selepas ditanam. 

Jarak tanaman : 4 meter x 4 meter dengan menggunakan sistem segi empat sama.

Keluasan tanah: Bilangan pokok delima yang boleh ditanam bagi keluasan sehektar ialah 625 pokok.

pembiakan: biji benih dan kaedah pembiakan tut.
Setelah anak pokok berjaya ditut lebih kurang 30 hingga 40 hari untuk mengeluarkan akar dengan baiknya, ia perlu dipindahkan ke dalam polibeg dan diletakkan di bawah naungan sementara sebelum ditanam di kebun.Anak pokok yang melebihi umur tujuh bulan ke atas adalah amat sesuai ditanam, akan tetapi sebelum itu, pastikan pucuk pokok delima telah berwarna hijau tua dan telah matang sepenuhnya.Ini kerana, anak pokok mempunyai akar yang tua dan matang untuk berkembang dengan cepat untuk mencari air didalam tanah.

 khasiat :

*kandungan nutrisi: riboflavin, tiamin, niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus
*menghalang pembentukan sel kanser
*mencantikkan kulit
*mencegah dari nyanyuk
*memberi tenaga
*elok utk pesakit tekanan darah tinggi dan rendah
*elok utk sistem penghadaman
*mengurangkan berat badan
*mencegah morning sickness( utk org mengandung)
*memperelokkan rahim
*dan banyak lagi ~
ini lah rupa isi delima ,yang ni delima merah ada lagi satu jenis delima putih

*drool over this picture*

Dalam perubatan Yunani dan homeopati, delima dapat mengubati cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi dan kurang lawas penghadaman.
(Plants Of The Quran oleh Dr M I H Farooqi)

p/s: saya sedang cari pokok delima...kat Sungai Buloh ada jual di mana ya?




10 comments:

ina said...

hi.. akak suka buah delima nie tapi tgh cari jalan macamna nak pujuk anka2 supaya sukakan buah delima juga.. anyway akak follow awak

Nur azreen ali said...

saya rasa kalau nak kasi anak2 tertarik untuk makan buah delima mungkin akak boleh buat jus,desert,penkek,ais krim atau pun kek .kalau saya,saya suka jus:)cuba try buat jus delima satu jag dan hidangkan masa makan malam/tengah hari dan minum bersama2.

Nur azreen ali said...
This comment has been removed by the author.
Nur azreen ali said...

tunggu pregnant dulu la ye~kt sni susah nak carik delima kalau ada mahal plak tu

Mengharap RedhaMu said...

buah delima memang sedap tp nak jaga payah. sy ada tanam tp yang masalahnya bila start buah...macam2 ulat yang datang....racun serangga dah banyak pakai....mmm....tp tak sempat masak...dah kena petik.....lagi sedap makan muda2 sikit....ada rasa masam2 manis... :)paling kritikal bila buah dia dah naik hitam.... :(

Mengharap RedhaMu said...

cuma sy nak tau macam mana nak hindarkan dari serangga dan semut.....semut pun suka makan... :(

AL-Rumman Delima Organik said...

assalamualaikum, kpd sesiapa yg berminat...
AL-RUMMAN (jus delima organik)
http://al-rumman.blogspot.com/

I LoVe Mary Kay said...

boleh dapatkan pati jus delima dr saya maslina 011-2167 7624

Anonymous said...

assalamualaikum, pokok delima saya dah start berbuah yang agak lebat. kalau sebelum ni, tak sempat masak buahnya dah jadi keras .. Macam mana nak pastikan bila buah delima boleh dipetik ?? Biasanya kalau sedang berbuah, boleh tak kita letak baja.. Tolong bagi tip cara penjagaan pokok delima untuk rujukan.

zakri Ainafia said...

salam..saya mencari buah delima yang belum masak..tp dah ada isinya..kalau en/pn ada tahu di mana nak cari kebun delima atau sesiapa yg ada menanamnya..minta jasa baik utk bg tahu saya..0133131980

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
terima kasih ,sila datang lagi. Powered by Blogger.