Sunday 13 March 2011

orkid (penyediaan dan penjagaan)

orkid adalah tanaman yang popular untuk ditanam kerana sifat nya yang unik dan mempunyai pelbagai jenis warna. Akan tetapi ia juga dikenali dengan sifat nya yang sensitif, lantaran itu ramai memilih untuk tidak menanam orkid *sayang betul.Oleh itu, saya akan menerangkan langkah penanaman orkid dari mula hinggalah rutin penjagaannya.


 medium untuk penanaman orkid 
ada banyak medium yang boleh digunakan untuk menanam pokok orkid .
a)arang @ kayu2 terpakai bersama dengan batu-bata tanah liat
b)habuk papan
c)sungkupan sabut kelapa
d)perlite, tanah gambut dan pasir

 prosedur :

1)boleh gne ape-ape medium diatas tapi saya sarankan guna habuk papan atau coco peat                              
coco peat boleh didapati di mana-mana nurseri

2)penuhkan separuh dari pasu dengan coco peat kemudian secara tegak masukkan anak                        pokok orkid.kemudian masukkan lagi coco peat sehingga penuh .                                                         

3)padatkan habuk papan dan siram bagi tujuan melembabkan medium tersebut.

tips:
  • penyiraman :sekali sehari  (pastikan tidak terlebih air kerana akar orkid akan rosak)
  • pembajaan :2 kali seminggu 
  • keperluan:cahaya yang teduh (boleh letak plant shelter)
  • keratan bunga orkid boleh bertahan sehingga 2 minggu didalam bekas yang berisi sedikit air.sangat sesuai dijadikan gubahan bunga segar.

cantik bukan? selain boleh di tanam di luar terdapat juga indoor orchid

p/s:mak saya seorang penggemar orkid.juga seorang yang sensitif :)

6 comments:

julia said...

oh mak u sensitip ek wakaka....

Nur azreen ali said...

ya kakak saya pon sensitif.mewarisi genetik sensitif kih3x...

the admin said...

saya pun sensitif.. and i love orchid.. ekekeke

othman abd rahim said...

saya tanam orkid tak mau berbunga ngapa ya. Wild orkid ni saya bawa dari Sarawak pada tahun 2005 dulu.

Anonymous said...

Sy pn suka pokok orkid dan juge seorg yg sensitif..hehe..

Anonymous said...

Kebetulan plak suka orkid dan jg sensitif...ke mmg penggemar orkid mcm tu

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
terima kasih ,sila datang lagi. Powered by Blogger.